Reilun viikon päästä Kummityttö saa kasteen ja Kummitäti on ihan virallisesti Kummitäti. Se ei ollut ihan itsestään selvää, sillä Kummitytön äiti on eronnut kirkosta kuten moni muukin nuori aikuinen pääkaupunkiseudulla. Kummitytön isä kuuluu kirkkoon.
Vuonna 2012 syntyneistä suomalaisista 75 prosenttia kastettiin
luterilaisen kirkon jäseniksi. Se on vielä varsin paljon, mutta pääkaupunkiseudulla
kasteiden määrä vähenee vauhdilla. Viime vuonna kastettujen helsinkiläisvauvojen
osuus oli jo alle puolet, 49,5 prosenttia. Vertailun vuoksi todettakoon, että
esimerkiksi Lapuan hiippakunnan seurakunnissa kastettujen osuus oli vielä 80,4
prosenttia (lisää tilastoja täältä).
Muutos on ollut nopea. Esimerkiksi Vantaalla kastettujen osuus
oli vielä vuonna 2005 81 prosenttia, vuonna 2012 enää 58. Merkille pantavaa on, että osa kastamatta jäävistä lapsista on
sellaisia, joiden molemmat vanhemmat kuuluvat kirkkoon.
Seurakunnissa on
herätty tähän ja alettua miettiä, miten kasteesta voitaisiin kertoa ja
vanhempia tukea kristillisessä kasvatuksessa. Tästä esimerkkeinä Pienelle parasta –kampanja Helsingissä ja Vantaalla ja Minä olen ihme –projekti Hämeenkylän
seurakunnassa. On myös järjestetty kastetapahtumia, jossa seurakunta tarjoaa
papin, tilat ja kakkukahvit, vanhemmat voivat vain ilmoittautua ja tulla
paikalle vauvan tai vähän isommankin kastamattoman lapsen tai nuoren
kanssa.
Syitä jättää lapsi kastamatta on monia. Kirkosta eroaminen on
yleistynyt. Uskonnottomien ja muihin uskontokuntiin kuuluvien määrä on
kasvanut. On paljon perheitä, joissa toinen vanhemmista kuuluu kirkkoon, toinen
ei, on kahden uskonnon perheitä. On ehkä helpompi perustella sitä, miksi lasta ei kannata kastaa
kuin miksi kannattaa. Kasteessa on aina jotain mystistä. Mitä siinä oikeastaan
tapahtuu? Onko se lapselle hyväksi? (Tästä teemasta myöhemmin)
Helsingin seurakunnat tekivät vuonna 2011 kyselytutkimuksen,
jossa selvitettiin lapsensa kastamatta jättäneiden kirkon jäsenten ajatuksia.
Kysely lähettiin 329 vanhemmalle, joista 110 vastasi.
Tärkeimmäksi syyksi kastamatta jättämiseen vanhemmat mainitsivat sen, etteivät
he halunneet päättää lapsensa kuulumisesta uskonnolliseen yhteisöön.
Vastaajista viidennekseen vaikutti puolison kielteinen kanta.
Osa koki, että lapsen hengellisen kasvun tukemiseen ei tarvita kirkkoa. Oli myös
niitä, jotka kokivat kastejuhlan järjestämisen hankalaksi. Vauva vie voimat,
uusperhekuviot ovat hankalia. Olipa syy mikä tahansa, yksi asia on selvää:
kaste ei ole enää mikään automaatio, vaan monelle ihan tietoisen valinnan
tulos. Se ei ole pelkästään huono asia. Vanhemmat haluavat tietoa, he haluavat pohtia, mikä on lapselle hyväksi, mitä ajattelevat uskonnosta, mitä kirkkoon kuuluminen on. Saavatko he vakuuttavia vastauksia? Voiko kaikkiin kysymyksiin edes vastata tyhjentävästi?
Ps. Syvällisen pohdinnan ja tilastomyllytyksen jälkeen loppukevennys: Kummitäti ja Kummityttö tapasivat eilen toisen kerran. Toinen tapaaminen sujui lähestulkoon samoin kuin ensimmäinen: Kummityttö alkoi itkeä Kummitädin sylissä, nukkui, söi ja kitisi vähän lisää. Oli jotenkin yhä enemmän itsensä näköinen, hiuksia oli tullut lisää. Huutaessaankin hyvin söpö.
Ps. Syvällisen pohdinnan ja tilastomyllytyksen jälkeen loppukevennys: Kummitäti ja Kummityttö tapasivat eilen toisen kerran. Toinen tapaaminen sujui lähestulkoon samoin kuin ensimmäinen: Kummityttö alkoi itkeä Kummitädin sylissä, nukkui, söi ja kitisi vähän lisää. Oli jotenkin yhä enemmän itsensä näköinen, hiuksia oli tullut lisää. Huutaessaankin hyvin söpö.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti